Strakke loonnorm of niet?

Youtube kanaal Economie ontcijferd – UAntwerpen

Het vastlopen van het loonoverleg leidde niet alleen tot een maatschappelijke discussie over het minimumloon maar ook over de loonnorm.
In het loonoverleg wou men namelijk de maximale loonsverhoging op 0,4% (boven de indexatie) leggen. Het VRTNWS legt heel goed uit wat de loonnorm is in enkele korte filmpjes.

Conner Rouseau, voorzitter van de socialistische partij Vooruit, stak de discussie in gang. Hij vond het onbegrijpelijk dat in sectoren, die het dankzij Corona goed gedaan hadden, het personeel geen grotere beloning voor haar inspanningen zou kunnen krijgen. Hij stelde dat als het personeel uit die sectoren voor hun arbeid geen extra beloning mogen krijgen de aandeelhouders dan ook geen extra beloning (dividend) voor hun kapitaal mogen krijgen.

Hierop kwamen heel wat reacties van andere politieke partijen maar ook van verschillende werkgeversorganisatie . De verschillende meningen worden kort samengevat in dit artikel van Het Laatste Nieuws.
De krant De Tijd brengt ook een uitgebreid artikel over de loonnorm en het overleg en maakt ook een vergelijking met het buitenland.

De faculteit Economie van de Universiteit Antwerpen heeft een heel goed filmpje gemaakt waarin uitgelegd wordt wat die loonnorm is, waarom die er is en wat de economische argumenten van de voor- en tegenstanders zijn van een strakke loonnorm (zie filmpje bovenaan deze pagina).
In het filmpje verwijst men onder andere naar wat enkele profesoren economie over dit onderwerp zeggen.
Hieronder kan je enkele links vinden naar wat die profesoren zeggen:
-Paul De Grauwe: opinie in De Morgen (achter betaalmuur) en in een debat bij Ter Zake
-Ive Marx: opinie in De Standaard (gratis mits registratie) en een interview op Radio 1
-Gert Peersman: opinie in De Standaard (gratis mits registratie)

Ondertussen heeft de regering een compromis gevonden en heeft ze de loonnorm vastgelegd op 0,4% maar kunnen bedrijven een premie aan hun personeel geven van 500 euro.

Ook dit onderwerp leent er zich heel goed toe om een klasdiscussie te hebben of om de leerlingen een schematisch overzicht van de argumenten te laten maken.
Voor tips over een debat in de klas surf naar Debatunie of Nederlands Debat Instituut. Deze laatste organisatie heeft een aparte pagina voor het VMBO (wat min of meer overeenkomt met het beroeps en praktisch technisch in Vlaanderen.)
De argumenten schematisch in beeld brengen kan je eventueel met de gratis Kialo website 

Afbeelding: Kialo.com

Of maken aan de hand van de voorbeelden op https://www.argumentenfabriek.nl/ (in de post over het minimumloon staan enkele links naar enkele mooie economische argumentenkaarten)

Afbeelding: De argumentenfabriek.nl

(Bron: VRTNWS, Het Laatste Nieuws, De Standaard, Radio 1, Youtube Kanaal Economie ontcijferd Universiteit Antwerpen, Kialo en De Argumentfabriek)