Hoger minimumloon? Voor en nadelen

Foto door Karolina Grabowska op Pexels.com

Na het vastlopen van het loonoverleg ontstonden enkele maatschappelijke discussies. Eén daarvan is die over het minimumloon.
Je zou dit onderwerp kunnen gebruiken om de leerlingen hierover een debat te laten hebben en/of hen de argumenten in kaart te laten brengen.

Afbeelding: Kialo.com

Hiervoor zou je gebruik kunnen maken van de gratis Kialo website waar de leerlingen samen kunnen werken om de argumenten gestructureerd in kaart te brengen.

Afbeelding: De argumentenfabriek.nl

Een andere mogelijkheid is om de leerlingen een argumentenkaart te laten maken zoals je die bij de Argumentenfabriek.nl kan vinden. In een eerde blogpost kan je enkele links vinden naar (bedrijfs-)economische voorbeelden van Argumentenkaarten.

De leerlingen kunnen heel wat argumenten voor en tegen vinden. Hier alvast enkele links naar actuele artikels en opinies over dit onderwerp.

Wat zijn de standpunten van enkele politieke partijen:
Hogere brutominimumlonen: een recept voor meer armoede: standpunt van Bart De Wever en Lorin Parys de NV-A.
Minimumlonen verhogen is de logica zelve: standpunt van Melissa DePraetere (fractieleider Vooruit)

Wat zeggen economen:
4 vragen over het minimumloon: een voorstander en tegenstander over een verhoging van het minimumloon
Waarom hogere minimumlonen goed zijn voor de economie: opinie van 15 economen waaronder Paul De Grauwe en Thomas Piketty (hier kan je de volledige lijst vinden met economen die deze opinie onderschrijven)
Waarom een verhoging van het minimumloon broodnodig is volgens wetenschappelijke medewerker van progressieve denktank Minerva
Verhogen minimumloon is totaal verkeerde discussie volgens Joep Konings, professor Economie aan verschillende universiteiten waaronder de KU Leuven
Fors hoger minimumloon zal het armoedeprobleem vergroten, eerder dan verkleinen volgens Bart Van Craeynest van werkgeversorganisatie Voka

Op deze webpagina van Eurostat kan je twee kaarten/grafieken vinden die de Europese minimumlonen met elkaar vergelijken.

(Bron: Kialo-edu; Argumentenfabriek.nl; De Tijd, 6 en 11 mei 2021; De Standaard, 10 mei, Etuc.org, 7 mei 2021, Twitteraccount Sacha Dierckx; BusinessAM, 7 mei 2021; Eurostat, 5 februari 2021)